dinsdag 2 mei 2017

QUEEN

Het is vandaag dinsdag 2 mei, eergisteren was het zondag 30 april. Tot voor zo'n vijf jaar geleden was het op 30 april Koninginnedag. De Britten zouden het Queensday noemen. Als je sday eraf zou halen hou je het woord: Queen over. Queen is ook de naam van een rockband die tot eind 1991 bestond. Op 24 november van dat jaar overleed zanger Freddie Mercury en daarmee kwam ook een eind aan de band Queen als ik het mag zeggen. In 1995 verscheen nog het album 'Made in heaven' met de laatste vocale bijdragen van Mercury. Bassist John Deacon hield het daarna voor gezien. Tot op de dag van vandaag gaan gitarist Brian May en drummer Roger Taylor nog steeds door onder de naam Queen, eerst met zanger Paul Rodgers en nu met Adam Lambert. Persoonlijk vind ik dat het pas weer Queen is als Freddie Mercury en John Deacon zich weer bij hun oude maatjes voegen en die kans is niet zo groot, of beter gezegd onmogelijk in het geval van Mercury. Bovendien is er geen enkele zanger die in de voetsporen van hem kan treden. De man was een van de beste, misschien wel de allerbeste rockzanger ter wereld.

Wat heb ik met Queen? Aanvankelijk niet zo heel veel. Ik had tot een half jaar geleden twee albums van de band. 'The Miracle' uit 1989 en 'Innuendo' uit 1991. Vorig jaar oktober besloot ik uit nieuwsgierigheid eens te luisteren naar het Queen uit de jaren zeventig op YouTube. Wat ik hoorde beviel me goed, erg goed. Zelfs zo goed dat ik in een half jaar tijd zo'n beetje de complete studioalbumcatalogus van Queen op cd in huis heb gehaald.

Vanaf vandaag plaats ik van elk album mijn favoriete tracks op mijn blog. Ik begin met het debuutalbum Queen dat verscheen in juli 1973. Op dit album voornamelijk een hardrockgeluid, geïnspireerd door Led Zeppelin en Black Sabbath. Toch hoor je op deze plaat al iets van een eigen geluid door de koortjes. Mijn favorieten van dit album zijn: 'Keep yourself alive', 'Great King rat' en 'Liar'. Hard rockende songs met een hoofdrol voor het stemgeluid van Freddie Mercury en de gitaar van Brian May. Geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten