dinsdag 23 mei 2017

Roger 'James Bond' Moore (89) overleden

Acteur Roger Moore, het meest bekend van zijn rol als geheimagent James Bond 007, is op 89 - jarige leeftijd overleden. Ik ben opgegroeid met Roger Moore als James Bond. De eerste Bondfilm die ik in de bioscoop zag was 'For your eyes only' in de zomer van 1981. Dit vind ik nog altijd de beste Bondfilm die hij maakte. De film stond bol van de actie en stunts en het was zijn hardste optreden als 007. Misschien vond ik het ook wel z'n beste Bondfilm omdat ik deze voor het eerst zag, dat heeft toch iets speciaals. Moore speelde Bond in zeven films tussen 1973 en 1985:  'Live and let die' , 'The man with the golden gun', 'The spy who loved me', 'Moonraker', 'For your eyes only', 'Octopussy' en 'A view to a kill'. Hij is daarmee recordhouder. De eerste James Bond, Sean Connery, speelde weliswaar ook zeven keer 007 maar 'Never say never again' behoorde niet tot de officiĆ«le reeks. Waar Sean Connery als de geheimagent een macho was en een serieuze invulling aan de rol gaf was Moore de grapjas en de gentleman die het allemaal niet zo serieus nam. Roger Moore werd in de jaren vijftig bekend als 'Ivanhoe'. In de jaren zestig speelde hij 'The Saint' en begin jaren zeventig deelde hij de hoofdrol met Tony Curtis in de serie 'The Persuaders'. Ook een van mijn favoriete series. In Nederland werd de serie uitgezonden onder de titel 'De versierders'. In deze serie speelt hij een playboy van adel, lord Brett Sinclair, en hierin is al een voorproefje te zien van hoe hij zijn James Bond rol zal invullen. Door de rol van de Britse spion zal hij het meest herinnerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten